Deze zomer kun je niet om naaktrecreatie heen
03-07-2023: Op de radio, televisie, sociale media en je favoriete podcastplatform; deze zomer kun je niet om NFN Open & Bloot heen. Als belangenorganisatie voor naaktrecreanten in Nederland grijpt NFN met de landelijke, multimediale campagne ‘Voel je vrij, geef je bloot!’ elk middel aan om naaktrecreatie bespreekbaar te maken en het belang van ieders vrije keuze hierin te benadrukken. Want dat is nog altijd hard nodig!
Hoe heerlijk vrij het voelt om bloot te ontspannen, is eigenlijk iets wat je alleen echt ervaart als je het zelf een keertje probeert. 2,5 miljoen Nederlanders weten dit al en voelen zich gesteund door de campagne.
Nieuwsgierigheid prikkelen
Met deze bewustwordingscampagne laat NFN op laagdrempelige wijze zien wat naaktrecreatie is en hoeveel verscheidenheid er is. Door veel informatie te delen en een reëel beeld te schetsen, hoopt NFN de nieuwsgierigheid naar bloot recreëren te prikkelen en bespreekbaar te maken.
De campagne bestaat uit:
- Radiocommercials (van 26 juni t/m 2 juli en van 10 juli t/m 16 juli bij de publieke omroep en FunX)
- Televisiecommercials (van 1 t/m 7 juli op NPO 1, NPO 2 en NPO 3)
- Podcastserie BlootGewoon! (onder meer op Spotify: de komende zomerperiode elke twee weken een nieuwe aflevering)
- Gratis digimagazine (te downloaden op de campagnepagina van blootgewoon.nl)
- Kennisquizjes over naaktrecreatie (op de campagnepagina van blootgewoon.nl)
‘’Veel mensen doen het al, dus wat let je? Voel je vrij, geef je bloot! Als het toch niets voor je blijkt te zijn, ben je weer een ervaring rijker. Belangrijk is dat mensen bewust en met respect voor elkaar hun keuzes maken en niet alleen maar afgaan op (voor)oordelen,’’ aldus Christine Kouman, directeur van NFN.‘’Al weten we uit ervaring dat de meesten na één keer bloot zwemmen of zonnen, eigenlijk niet anders meer willen.’’
Drempelvrees te verklaren, maar onnodig
NFN begrijpt goed dat er een zekere drempelvrees kan zijn. Veel naaktrecreanten hebben die in het begin in meer of mindere mate gevoeld. Dit wordt zeker gevoed door de huidige maatschappelijke opvattingen over bloot. Veel mensen kunnen een bloot lijf niet meer los zien van seks.
Ook leeft het idee dat er aan bepaalde schoonheidsidealen voldaan moet worden om je bloot te mogen geven. Terwijl iedereen wel weet dat de foto’s die we op sociale media aan de lopende band zien, veelal ver van de werkelijkheid af staan. Dit alles werkt ook schaamte in de hand. Hartstikke zonde natuurlijk. Want een bloot lijf is gewoon een bloot lijf. Er is nog nooit iemand met (bad)kleding aan geboren!
De keuze is reuze
Ontdek een manier van bloot ontspannen die bij je past. Het kan op heel diverse locaties. Zo kun je bloot van je vrije tijd genieten op het naaktstrand, in een knusse B&B, in je eigen tuin, op een verenigingsterrein, op een blootcamping, in de sauna, noem maar op. Het aanbod is net zo divers als in de geklede wereld.
Luister, lees en kijk!
In de podcastserie ‘BlootGewoon!’, winnaar van een Dutch Podcast Award 2022, spreken Christine Kouman en presentator Koert Jan de Bruijn met verschillende gasten over heel diverse blootgewone zaken. Met de commercials op radio en televisie nodigt NFN luisteraars en kijkers uit om naaktrecreatie bewust als relaxte vrijetijdsbesteding te overwegen.
Nieuwsgierig? Bezoek de campagnepagina en download daar meteen het gratis digimagazine.
Over NFN Open & Bloot
NFN Open & Bloot behartigt de belangen van 2,5 miljoen naaktrecreanten in Nederland. 55.000 van hen zijn rechtstreeks bij NFN aangesloten en/of lid bij een bij NFN aangesloten vereniging. NFN is deskundig gesprekspartner voor overheden, media, naaktrecreanten en andere belanghebbenden. We zoeken actief de publiciteit en mengen ons in interessante maatschappelijke debatten. Zo voorzien we onze gesprekspartners van kennis en informatie ten aanzien van naaktrecreatie en luisteren we naar de behoeften. Locatievinder BlootKompas! is van NFN Open & Bloot.